Yayınlar

YAYINLAR

DEĞİŞEREK BÜYÜMEK

İşletme sahiplerinin en önemli hedefi verimli, karlı ve kurumsallaşarak geleceğe taşınan işletmeler yaratmaktır. 1990'lı yıllara kadar işletme sahiplerinin temel amacı sadece kar etmek iken günümüzde; ortaklar, çalışanlar, müşteriler ve toplum gibi tüm paydaşların ihtiyaç ve beklentilerinin tam olarak karşılanması ve tatmin edilmeleri önemli hale gelmiştir. Bu durum, sürekli olarak ürün ve hizmet kalitesini yükseltmek, çalışanların memnuniyetini ve aidiyet duygularını artırmak, müşterilerin istek ve beklentilerine uygun ürün ve hizmet üretmek ve tabi ki tüm bu beklentilere cevap verirken de verimli ve karlı organizasyonlara sahip olmak için sürekli ve düzenli faaliyetlerin yürütülmesini zorunlu kılmaktadır.
 
İşletmeler radikal değişimlerin yaşandığı, beklenmedik olayların meydana geldiği bir ortamda hayatlarını sürdürmektedirler, bu nedenle taktik seviyede hızlı karar alabilme ve meydana gelen olaylara hızlıca tepki gösterebilme yeteneğine sahip olmalıdırlar. İşletmelerin uzun dönemlerde sağlıklı bir şekilde ayakta kalabilmesi onların stratejilerine ve stratejilerinin kalitesine bağlıdır. Stratejilerin uygulamaya alınmasında ise organizasyonel değişim en önemli araçtır. Değişim fırsatlarındaki artış o organizasyonun stratejileri ile doğru orantılıdır. Değişim stratejileri üretmek ve değişimi işletme gelişimi ve büyümesi için zorunlu kılan temel nedenleri aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
 
o Müşterilerin artan talepleri: 1990'lı yıllardan sonra müşterinin neyi nereden ve hangi özellikte alacağına karar verir hale gelmesi, ürünlerin ve hizmetlerin hayat döngüsünün kısalması, müşteriye özel çözümler üretilmeye başlanması rekabet baskısını artırdı. Artan rekabet ortamı müşterilerin, kalite, daha geniş ürün ve hizmet yelpazesi beklentisini artırdı. Bu nedenle işletmeler ayakta kalabilmek için yeni ürün ve pazarlar yaratma konusunda değişmek zorunda kalmaktadırlar. 
o Küreselleşme: Çin'in tekstil ve elektronik malzemelerdeki atılımı ülkemiz piyasalarını etkilemesi, Hindistan' da IT alanındaki gelişmelerin Silikon Vadisini etkilemesi, Honda'nın İngiltere'de yapacağı yatırım Fiat'ın Avrupa pazarlarındaki rekabet üstünlüğünü etkilemesi gibi dünyanın herhangi bir yerindeki gelişme ve buluşun dünya pazarlarını ve rekabet şartlarını etkilemesi, rekabet ve ticaretin küreselleşmesi, ürün ve hizmetlerin serbest dolaşımı işletmelerin rekabet gücünü etkilemekte ve değişim için stratejiler oluşturmalarını zorunlu kılmaktadır. 
 
o Teknolojik Değişim: İletişim teknolojisindeki büyük ve hızlı değişim işletmelerin ürün ve hizmetlerinin internet aracılığı ile pazara çıkmasını etkilemekte, pazarlama stratejilerinde büyük değişimler yaşanmakta ve pazarlar giderek daha da yakınlaşmaktadır. Bu durum yeni pazar stratejileri geliştirme ve uygulamaya alma konusunda organizasyonları değişime zorlamaktadır. IT dışındaki teknolojilerdeki büyük gelişim de ürün ve hizmet karakteristiğini önemli ölçülerde etkilemektedir, bu gün için gerekli olan bir ürün biyoteknolojik gelişim ile kısa sürede gereksiz hale gelebilmekte veya benzersiz ürünlerin ortaya çıkmasını tetiklemektedir.
o Sorumluluk Temelli Yönetişim: Çevresel etkiler, baskı grupları, taahhütler, politik sorumluluklar, sanayi ve pazara ilişkin düzenlemeler organizasyonların nasıl yönleneceği ve yönetileceğini etkilemekte, paydaşların sorumlulukları artmakta ve işletmelerin yönetiminde sorumluluklar ön plana çıkmaktadır. Çocuk ve kadın işçilerin istismarına yönelik olarak dünya devlerinin protestosu, sigortasız işçi çalıştırma konularında baskı güçlerinin çabası ile kontrol mekanizmalarının oluşturulması, yasal düzenlemelerin tetiklenmesi ve sorumluluk temelli yönetim anlayışının yerleşiyor olması tüm bu gelişmelerin sonucudur. Artık çevreye duyarlı olmayan hiç bir yatırım yapılmıyor, insana ve paydaşlara sorumluluğunu tam olarak yerine getirmeyen organizasyonlar değişen dünya ekonomisindeki yerlerini koruyamıyorlar. Tüm bunlar, işletme yönetiminde kurumsal yönetişim ilkelerini ön plana geçirmekte, kurumsal değerlerin oluşması ve değerlerle yönetim anlayışının yerleşmesi sürecini etkilemektedir. 
o İnsan: İşletmeler ürün ve hizmetlerini  farklılaştırıp müşterileri nezdinde katma değer yaratmak istiyorlarsa muhakkak çalışanlarını da bu değişim sürecine dahil etmek,  onları elinde tutabilmek için stratejiler geliştirmek ve  motive etmek zorundadırlar.
22 Şubat 2006 Çarşamba