Yayınlar

YAYINLAR

BİR SENARYO İÇİNDE Mİ YAŞIYORUZ? YOKSA SENARYOYU BİZ Mİ YÖNETECEĞİZ?

Kriz Genellikle Fırsat Getirir!

İçinde yaşadığımız ve aslında yüzyıl boyunca hiç tecrübe etmediğimiz bu kriz ortamında “son derece iyi” bir senaryoyu hayal etmek hepimize çok zor gelecek.. Ama şu bir gerçek ki kriz genellikle fırsat getirir.

Biz işimizi kurtarmanın derdindeyiz? Senaryo analizi yapmamızı mı istiyorsunuz? Diyenler olacaktır aranızda. Ancak unutmayalım ki öncü göstergeleri zamanında tespit etmiş olsaydık, bu gün hiç birimiz bu kadar büyük bir krizi yönetiyor ve günü kurtarmaya çalışıyor olmayacaktık. En azından süreci daha az hasarla kapatıyor, kriz içindeki fırsatları ayırt edebilecek yetkinliklere sahip oluyor olacaktık.

İşe iyi ve kötü senaryoları  ( her alanda birkaç alternatifi olan senaryolar üretebilirsiniz) üretmekle başlayın işe,  bu senaryoların   öncü göstergeleri neler, neden bu senaryolar oluşabilir çıkarımlarda bulunun, bunun için dış çevre (ekonomi-teknoloji-mevzuat-istihdam- rekabet yapısı- sektörel dinamikler vb.)  ve iç yapı (ürünler/hizmetler- finansal yapı-mali rasyolar- insan kaynakları-teknolojik alt yapı- yönetim yapısı-müşteri ilişkileri yönetimi-tedarikçiler vb.) daki göstergeleri  öngörmeye çalışın, bu senaryoların olma olasılığını ve etkilerini analiz edin, ne tür sorunlara sebep olabilir, ne tür fırsatlar sağlayabilirler? Sizlere bir örnek vereyim; 2015 senesinde ülkemizin lider kurumlarından birisinde yaptığımız strateji çalışmasında dünya genelindeki networkü tehdit edecek en önemli risklerden birisinin salgın hastalıklar olduğunu öngörmüştük, üstelik 2010 yılında bir belediyede yaptığımız senaryo analizlerinde özellikle halk sağlığı tarafından gelecekteki en büyük tehditlerden birisinin yine salgın hastalıklar olduğunu görmüştük.  Dış çevrenin düzenli izlenmesi ve senaryoların bu izleme sonuçlarına dayandırılmış olması, iş durmasını engelleme,  iş sürekliliğini sağlama, riskleri etkin yönetme ve tabi ki doğru stratejiler oluşturarak fırsatları yakalama üstünlüğünü sağlayacaktır. Belki mevcut krizde olmasa bile bu krizden elde edilen deneyimleri geleceği planlamakta kullanmak ta önemli bir fırsattır.

Şu anda bile  senaryo planlama kuruluşunuzun iş durmasına veya fırsatlara vereceği tepkinin farklılaşmasına yol açacak, kriz sonunda rekabet avantajı elde edebilmeniz için  ışık tutacaktır. Senaryoların olası etkilerine karşılık aksiyon planlarınızı oluşturarak bu gücü elde edeceksiniz. Bu deneyimleri ve alınan aksiyonları izlenebilir kılarak, gelecekte bu tür krizler oluştuğunda başarılı eylem planlarınızın desteğini göreceksiniz. Kuruluşunuzu daha esnek daha hızlı yanıt veren ve rekabetçi yapıya dönüştürmek ve kurumsal kapasitenizi ve yetkinliklerinizi bu doğrultuda geliştirmek elinizde..
28 Nisan 2020 Salı